
سلام به وب من خوش آمدید دوستان و همراهان عزیز از اینکه مهمان این وب هستید بسیار سپاسگزارم منتظر نظرات سازنده ی شما دوستان هستم
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
1 | 1216 | piskesvat |
![]() |
3 | 2712 | mehran99 |

این عیب زمانی رخ می دهد که دو لایه از فلز باهم مخلوط نشوند و بدنه یکدستی را بوجود نیاورند. این لایه ها اغلب جدا از هم باقی می مانند, برخی از دلایل این عیب مشابه دلایل تشکیل عیوب سطحی هستند. یکی از موارد اصلی مشاهده این وضعیت خاص لایه لایه شدگی زمانی است که عملیات نهایی ماشین کاری, شات بلاست روی قطعه انجام می شود. این عملیات تمام کاری مکانیکی سبب سست شدن لایه های خارجی قطعه می شود که بعدا به شکل پوسته خود را نشان می دهد. ممکن است قبل از عملیات تمام کاری هیچ نشانه قابل مشاهده ای از لایه لایه شدگی در فلز وجود نداشته باشد, در حالیکه این مشکل از زمان پرشدن درقطعه وجود داشته است.
روش های اصلاحی:
1.روش اصلاحی برای این نوع عیب عبارتست از زودتر شروع کردن تزریق سریع. به این طریق, فلز قبل از ورود به حفره شتاب پیدا می کند و سرعت آن به حد جریان اتمیزه می رسد و زمان پرشدن حفره به طرز قابل توجهی کوتاه می شود.
2. کنترل بعدی همانند کنترل های عیوب سطحی است.
- زمان پرشدن
-الگوی جریان(سیستم راهگاهی)- محل گلویی تزریق- سرعت گلویی تزریق
-دمای قالب
-دمای فلز
-راههای خروج هوای داخل حفره
یکی دیگر از عواملی که می تواند در این عیب دخیل باشد ضخامت دیواره و شکل قطعه است که در عیوب سطحی نیز شرکت دارند. ولی روش های زیر نیز مورد استفاده مسئول رفع عیب قرار می گیرد:
-کاهش زمان پرشدن
-افزایش دمای قالب
-افزایش دمای فلز(در صورت امکان)
-در صورت لزوم, تغییر جریان فلز
- تغییر الگوهای جهت و مسیر جریان( با محاسبات)
- تغییر سرعت گلویی تزریق- تغییر محل گلویی تزریق
سایر منابع تشکیل عیب
1.عیب لایه لایه شدگی گاهی از یک قالب تاب دار یا در اثر ناکافی بودن نیروی بست دو کفه قالب از سوی ماشین ناشی می شود. و در این شکل لایه لایه شدگی های ناشی از تاب برداشتن قالب در حالتی که از تشدید کننده استفاده شده است.

2.لایه لایه شدگی ها می توانند در اثر وجود شوسته های اکسیدی حبس شده در آلومینیوم و منیزیم نیز ایجاد شوند. این پوسته ها همیشه زمانیکه فلز مذاب در معرض هوا باشد تشکیل می شود, و حتی ممکن است در اثر رویه نامناسب پاتیل نگهدانده در منطقه برداشت مذاب با ملاقه نیز ایجاد شود. ودر این شکل پوسته های اکسیدی مشاهده میکنید که در ابتدا تصور میشود که تخلخل است.
3.پلیسه ای که سبب لایه لایه شدگی شده است که درست زیر پوسته قطعه و پس از بلاست شدن آشکار شده است.
یکی دیگر از منابع این عیب در اثر گیر افتادن پلیسه در قطعه است. این حالت زمانی رخ می دهد که قالب بطور نامناسب تمیز نشده باشد. ودر این شکل میبینید که پلیسه باقیمانده در قالب سبب لایه لایه شدگی ها شده است که در این قطعه شکست بوجود آورده است.

منبع-http://forum.iran-mavad.com/showthread.php?t=825