
سلام به وب من خوش آمدید دوستان و همراهان عزیز از اینکه مهمان این وب هستید بسیار سپاسگزارم منتظر نظرات سازنده ی شما دوستان هستم
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
1 | 1216 | piskesvat |
![]() |
3 | 2710 | mehran99 |

چرخ های اتومبیل با سرعتهای متفاوتی میچرخند. برای مثال، هنگامیکه سر پیچ با اتومبیل درحال گردش به سمت چپ هستید، چرخ داخلی (چرخ جلو، سمت راننده) نسبت به چرخ خارجی (چرخ جلو، سمت شاگرد) مسافت کمتری را طی میکند. ازآنجاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست میآید، بنابراین چرخی که مسافت کمتری طی میکند، سرعت کمتری دارد. باید دقت داشت که چرخهای جلو نسبت به چرخهای عقب، مسیر متفاوتی را طی میکنند. البته در مورد چرخهایی که قدرت موتور روی آنها منتقل نمیشود، این موضوع مطرح نیست. به طور مثال، چرخهای جلوی خودرویی را در نظر بگیرید که انتقال قدرت موتور روی آنها صورت میگیرد. تصویر زیر، طرح شماتیک خودرویی را نشان میدهد که دیفرانسیل (Differential) عقب است و قدرت موتور به چرخهای عقب منتقل میشود.
اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد، چرخها به یکدیگر قفل می شوند؛ بنابراین باید همیشه با سرعتهای برابر گردش کنند که با این شرایط، پیچیدن اتومبیل ممکن نخواهد بود. ازاینرو، دیفرانسیل نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا میکند. به اینصورت که چرخها را با سرعتهای متفاوتی به گردش در میآورد تا گردش خودرو بهویژه در حین پیچ، به سهولت امکانپذیر شود. به عبارت بهتر دیفرانسیل، گشتاور انتقالی از موتور را به دو قسمت تقسیم میکند که هر قسمت، موظف به چرخاندن یک چرخ است. لازم به ذکر است وقتیکه اتومبیل روی جاده در خط مستقیم در حال حرکت است، چرخها با سرعتهای برابر می چرخند اما هنگامیکه خودرو سر پیچ است، نقش اصلی دیفرانسیل نمایان میشود. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد دیفرانسیل درموتور میپردازیم. در تصویر زیر مشاهده میکنید که دیفرانسیل از قطعات مختلفی از جمله چرخدندههای پینیون، حلقهای، جانبی و اسپایدر تشکیل شده است که در زیر به طور مختصر تعریف می شوند.
(1) چرخدنده پینیون: این قطعه، گشتاور را از گیربکس به دیفرانسیل منتقل میکند.
(2) چرخدنده حلقهای: این قطعه، گشتاور را از چرخدنده پینیون دریافت میکند.
(3) چرخدندههای جانبی: این قطعات، چرخدنده حلقهای را با دوران میچرخانند.
(4) چرخدندههای اسپایدر: این چرخدندهها، چرخهای سمت چپ و راست را به حرکت در می آورند.
چرخدنده پینیون در واقع چرخدنده حلقهای را به همراه چرخدندههای جانبی میچرخاند. در این حالت، هیچکدام از چرخدندههای داخل محفظه (جانبی) نمیچرخند و به محفظه قفل شدهاند اما همانطورکه اشاره شد وقتیکه اتومبیل سر پیچ دور میزند، چرخها با سرعتهای متفاوت میچرخند. ازاینرو، در این هنگام است که چرخدندههای داخل محفظه از حالت قفل خارج شده و همزمان با گردش اتومبیل در سر پیچ به گردش درمیآیند، این عمل سبب میشود تا تایرها با سرعتهای متفاوت به حرکت درآیند. گفتنی است تایر داخلی (جلو، سمت راننده) در پیچ نسبت به محفظه با سرعت کمتری میچرخد، درحالیکه سرعت تایر خارجی (جلو، سمت شاگرد) نسبت به محفظه بیشتر است. در فیلم ترجمه شده زیر که توسط تیم 1Carانجام شده است، شما بهخوبی با دیفرانسیل و نحوه عملکرد آن آشنا خواهید شد.
منبع : www.1car.ir